Monday, November 26, 2012

FANFIC : 7 Years of Love

Kyuhyun

U-ie

Junsu

Lee Joon

Changmin

Kevin







“Kau kenapa lagi ni? Masam saja. Gaduh dengan Uee lagi ke?” soal Junsu. Kyuhyun hanya mengangguk.
“Kali ni apa pula masalah korang?” Joon turut bersimpati.
“Dia ungkit lagi soal aku dengan Eunjung,” kata Kyuhyun.
“Pasal Eunjung luahkan perasaan terhadap kau? Jealous nya awek kau sorang tu!” kata Changmin pula. Kyuhyun tersengih mendengarnya. Tahu tak pe.
“Aku pun tak faham macam manalah kau boleh tahan dengan dia selama tujuh tahun ni,” tambah Joon pula.
“Aku sendiri pun tak faham. Macam mana kami jumpa dulu pun aku dah tak ingat. Ingat-ingat je, dah tujuh tahun aku kenal dia,” kata-kata Kyuhyun mengundang tawa pada rakannya.
“Teruk betul kawan aku orang ni,”
“Kau pergila explain kat dia elok-elok. Cakap dengan perempuan yang merajuk ni kena lemah lembut. Tak boleh kasar-kasar,” nasihat Junsu.
“Betul tu! Perkara kecil je ni. Aku yakin kau boleh buat!” kata Joon sambil menepuk lembut bahu Kyuhyun. Kyuhyun mengangguk faham. Betul kata kawan-kawan dia itu. Selama tujuh tahun dia bersama dengan Uee, masalah apa yang tidak selasai. Semuanya diselesaikan dengan aman dan sepakat.


“I’m sorry, okay? Saya tak dapat nak halang dia daripada sukakan saya. Lagipun saya bukannya ada perasaan terhadap dia pun. Just you in my heart,” ujar Kyuhyun dalam usahanya memujuk Uee.
“Yakah?” Uee tidak percaya.
“Betullah! Tolonglah percayakan saya,” Kyuhyun masih mahu mencuba.
“Habis tu, gambar ni gambar siapa?” soal Uee sambil melempar beberapa keping gambar tepat mengenai muka Kyuhyun. Kyuhyun mengambil salah satu gambar itu. Dia tergamam.
“Uee, I can explain this,” kata Kyuhyun. Dia cuba untuk meraih tangan Uee. Namun Uee lebih pantas menepisnya.
“I don’t believe you anymore!” kata Uee dengan kasar.
“Tak! Ni salah faham saja!”
“Saya nak putus!” Uee berjalan laju meninggalkan Kyuhyun. Kyuhyun cuba mengejar, namun Uee telah hilang entah ke mana.


“Kenapa lagi dengan kawan kau yang sorang tu?” soal Joon kepada Junsu. Junsu hanya mengangkat bahu beberapa kali tanda tidak tahu. Junsu mendekati Kyuhyun yang sedang duduk sambil memeluk lututnya dan menyembamkan kepalanya di atas kepala lutut.
“Apa masalahnya lagi?” tegur Junsu. Kyuhyun memandang Junsu dengan mata kuyu.
“Dia minta putus,” kata Kyuhyun lemah. Joon dan Junsu tidak percaya.
“Kenapa?” soal Joon. Kyuhyun menunjukkan gambar-gambar dia dengan Eunjung. Junsu mengambilnya. Setelah selesai melihat gambar itu, dia menyerahkannya kepada Joon.
“Betul ke semua ni?” soal Junsu.
“Aku tolong Eunjung saja masa tu. Pekerja hotel tu call aku, kata ada orang mabuk tidur di lobi hotel tu. Dorang dapat nombor aku dari phone dia,” kata Kyuhyun.
“Kau cakap pada Uee?” soal Junsu. Kyuhyun menggelengkan kepala.
“Dia tak nak dengar penjelasan aku,” kata Kyuhyun.
“Aku rasa lebih baik kau jumpa dia. Terangkan pada dia. Biar dia tahu, tu hanya salah faham saja. Dia patut tahu,” kata Junsu memberi nasihat.
“Betul tu!” Joon juga menyokong.


“Kenapa ajak jumpa?” soal Uee.
“Saya nak bagi penjelasan pada awak. Awak tolonglah dengar!”
“Apa dia? Cakap sajalah,”
“Saya dan Eunjung memang tak ada apa-apa. Kami kawan saja. Masa tu saya tolong dia sebab dia mabuk. Itu saja,” kata Kyuhyun.
“Tu saja?” soal Uee.
“Kenapa awak tak nak percayakan saya? Kenapa awak dah berubah?” soal Kyuhyun.
“Saya berubah ke? Atau awak yang berubah?” soal Uee balik. Kyuhyun terdiam.
“Sebab tu saya minta putus. Saya tak rasa yang kita ni serasi lagi,” kata Uee. Kyuhyun masih diam.
“Saya sayangkan awak. Tapi untuk teruskan perhubungan ni, saya rasa kita sudah tak mampu lagi,” ujar Uee lagi.
“Kita masih kawan kan walaupun kita sudah putus?” soal Kyuhyun. Uee memberikan senyuman.
“Sudah tentulah!”
“Cuma saya nak awak tahu yang saya dengan Eunjung memang tak ada apa-apa. Kami kawan saja. Saya nak awak percaya yang itu,” kata Kyuhyun.
“Ya, saya percayakan awak,” balas Uee.
“Baiklah! Uee, secara rasminya kita putus!” kata Kyuhyun sambil menghulurkan tangan. Uee menyambutnya. Kyuhyun menggenggam erat tangan Uee lalu menarik Uee ke dalam pelukannya.
“Tujuh tahun cinta yang kita bina, kini menjadi kenangan buat kita,” kata Kyuhyun.
‘Tabahlah Kyuhyun!’ Kyuhyun memberi semangat kepada dirinya.


“Apalah lagi masalah kawan kita tu? Aku tak faham betullah. Kebelakangan ni, ada sajalah masalah yang melanda,” kata Joon. Changmin dan Junsu hanya melihat Kyuhyun dari jauh. Mereka tidak berani hendak menegur dia.
“Tapi aku rasa kali ni lagi teruk,” kata Changmin. Junsu mengangguk setuju.
“Sampai menangis bagai,” tambah Junsu.
“Kau pergilah tegur dia! Kau kan yang paling rapat dengan dia,” kata Changmin kepada Junsu. Joon pun menolak Junsu agar menghampiri Kyuhyun.
“Yalah! Janganlah tolak aku! Aku boleh jalan,” kata Junsu yang mengalah. Dia menarik nafas dalam sebelum berjalan menghampiri Kyuhyun.
“Kau okay tak?” soal Junsu. Dia sudah mengambil tempat di sebelah Kyuhyun.
“Aku dah putus dengan dia,” kata Kyuhyun. Air matanya mengalir perlahan. Junsu terkejut mendengar perkhabaran itu.
“Kenapa?”
“Aku rasa itulah keputusan yang terbaik untuk kami berdua. Kebelakangan ni, kami selalu bergaduh dan tak sependapat. Aku rasa kami memang dah tak serasi lagi,” ujar Kyuhyun. Junsu mengusap belakng Kyuhyun dengan lembut bagi menenangkannya.
“Aku sayangkan dia,” kata Kyuhyun. Kini Kyuhyun telah berada di dalam pelukan Junsu. Air mata mengalir dengan laju.


“Hello?” Uee menjwab panggilannya. Namun Kyuhyun hanya diam.
“Kyu?” panggil Uee. Kyuhyun masih lagi mendiamkan diri.
“Kyu? Awak di sana kan?” tidak lama selepas itu, terdengar Kyuhyun menangis.
“Awak dah okay tak?” tanya Uee setelah lama membiarkan Kyuhyun menangis.
“Sorry!” akhir dapat juga mendengar suara Kyuhyun.
“Kenapa ni?” soal Uee.
“Aku rasa macam lelaki yang tak berguna,” kata Kyuhyun.
“Kenapa?” Uee tidak mengerti.
“Aku dah putus dengan Gyuri,” kata Kyuhyun.
“Kenapa?” soal Uee.
"Dia kata aku ni terlalu membosankan,” kata Kyuhyun bersama ketawa. Entah ikhlas ataupun tidak.
“Sudahlah! Jangan difikirkan sangat perempuan macam tu,” kata Uee menenangkan Kyuhyun.
“Thanks!”


“Hey, kawan! Sorang sahaja?” tegur Joon. Kyuhyun hanya tersenyum.
“Aku bukan macam korang. Ada orang yang special,” perli Kyuhyun.
“Alah, kita geng lah! Aku pun sorang saja,” kata Joon pula.
“Yakah?” Kyuhyun tidak percaya.
“Percayalah!”
Malam itu, mereka menghadiri Majlis Reunion Sekolah Tinggi mereka. Semuanya hadir. Sedang Kyuhyun dan Joon sibuk berbual antara mereka, Uee datang menghampiri mereka ditemani seseorang.
“Hai, Kyu! Hai, Joon!” tegur Uee.
“Hai!” balas Kyuhyun dan Joon serentak.
“Saya nak perkenalkan, ini teman lelaki saya, Kevin,” kata Uee sambil memperkenalkan teman lelaki yang baru. kyuhyun dan Joon bersalaman dengan Kevin sambil bertukar senyuman.
“Sudah berapa lama kenal?” soal Joon.
“Sebulan,” jawab Uee. Kyuhyun hanya mendiamkan diri.
“Minta maaf. Kami minta diri dulu, ya!” kata Uee


“Kenapa duduk dekat luar?” tegur Uee. Kyuhyun menoleh ke belakang. Dia melemparkan senyuman buat Uee.
“Saja. Panaslah kat dalam,” kata Kyuhyun. Uee mengangguk faham.
“Uee, nak tanya sikit boleh tak?” soal Kyuhyun.
“Apa dia? Tanya sajalah,” kata Uee dengan sedikit kerutan pada dahinya.
“Awak masik sukakan saya tak?” soal Kyuhyun tanpa mengharapkan Uee menerimanya kembali. Uee terdiam.
“Kita pernah melalui cinta yang sangat suci. Tapi, tak mungkin kisah cinta itu akan berulang lagi,” kata Uee.
“Yah. I know! Jadi, kenangan itu hanya kita simpan di dalam memori kita saja,” kata Kyuhyun. Dia pasrah.
“Betul tu. Saya masuk dululah,” kata Uee.


“Sorry tak angkat call tadi. Ada meeting. Kenapa?” kata Kyuhyun.
“Tak ada apa-apa. Cuma nak beritahu yang saya akan kahwin tidak lama lagi,” kata Uee. Kyuhyun tergamam. Dia kehilangan kata-kata. Lidahnya kelu.
“Hello, Kyuhyun? Dengar tak apa yang saya kata tadi?” tanya Uee setelah Kyuhyun lama mendiamkan diri tanpa sebarang respon.
“Tah..niah” akhirnya Kyuhyun menngeluarkan butir bicara walaupun sepatah sahaja.
“Thanks! Nanti saya hantar kad jemputan ke rumah awak!” kata Uee sebelum mematikan talian. Setelah Uee mematikan talian, Kyuhyun mula mengalirkan air mata. Hatinya hancur. Itulah kata-kata terakhir daripada Uee buatnya. Namun bukan itu yang dia mahu dengar.
“Aku hanya mahu dengar kau kata kau sayangkan aku lagi,” kata Kyuhyun seorang diri sambil mengalirkan air mata yang semakin laju membanjiri pipi.


Kita berjumpa untuk tujuh tahun. Tiada siapa tahu yang kita akan ucap selamat tinggal macam ni, dengan senangnya. Namun, kita tetap berpisah. Bersama memori yang kita bina untuk satu jangka masa yang lama telah hilang. Bagaimana kita buat pada usia yang muda, bagaimana kita berdua bertemu juga aku tidak meningatinya. Agak susah untuk kita menguruskan perubahan yang berlaku pada diri kita.
Mereka kata mengucapkan selamat tinggal amat menyakitkan tetapi aku tidak ada masa untuk merasainya. Aku hanya fikir inilah jalan yang terbaik buat kita berdua. Namun begitu, aku tetap jua menangis.
Masa yang berlalu memberi satu pengharapan yang mudah. Berbeza daripada apa yang minda aku lihat. Bermula daripada seorang rakan, kemudian kita bercinta. Kita kata walupun kita telah berpisah, kita tetap akan menjadi rakan.
Semasa tiga tahun aku hidup sendirian tanpa kamu, kadang-kadang kita berhubung antara satu sama yang lain. Walaupun aku jumpa orang lain lagi, walaupun aku bercinta lagi, namun apabila aku sedih, aku akan menghubungi kamu. Tanpa sebarang kata, hanya tangisan yang didengari.
Kau telah berjumpa dengan seorang yang baik. Aku hanya berfikir di dalam hati aku tanpa sebarang kata. Aku tanya pada kamu sekiranya kau masih suka akan aku tanpa menngharapkan kau akan berkata ya. Aku tahu.
Kita telah menjalani satu cinta yang sangat suci. Walaubagaimana pun, cinta sebegitu tidak mungkin dapat dilakukan lagi. Jadi, kita simpan kisah itu di dalam memori kita. Selalu aku merasakan sikap dingin daripada kamu. Tetapi sekarang, aku tahu kau tidak boleh bertanya apa-apa lagi.
“Saya akan kahwin” itulah apa yang kau kata pada aku. Setelah sekian lama, aku kehilangan kata-kata. Selepas itu, aku menangis. Itulah kata-kata terakhir kau kepada aku. Hanya perkataan yang aku ingin dengar ialah kau sayangkan aku.


“Kau nak pergi ke majlis tu?” soal Junsu. Kyuhyun menggeleng.
“Aku tak rasa aku mampu. Aku takut aku akan menangis di hadapannya nanti,” kata Kyuhyun dengan mata digenangi air mata.
“Baiklah, aku faham,” baru sahaja Junsu ingin bangun, Kyuhyun menarik lengannya.
“Berikan ini pada dia,” kata Kyuhyun sambil menghulurkan satu bungusan hadiah bersaiz sederhana besar. Hadiah itu kini beralih tangan.
“Cakap kata dia, aku minta maaf kerana tidak dapat hadir,” kata Kyuhyun. Junsu mengangguk faham.