Wednesday, July 27, 2011

sudah berubah

dasyat tak tajuk kali ni ???
hahaha !!!



kali ini saya ingin membicarakan tentang .... manusia sering berubah ...
believe me !! manusia sering berubah !!!
kadang kadang tanpa kita sedari ... kita juga telah berubah ...
namun kalau berubah ke arah kebaikan tak pa la jugak ...
tapi kalau berubah kepada keburukan ... macam mana ???
kalau kita sedar akan perkara itu ... syukur lah !
tapi kalau tak sedar sedar jugak ... nak buat macam mana ???

manusia juga berubah seiring peredaran bumi yang semakin lama semakin maju ....
makin canggih teknologi yang ada .. makin berubah lah manusia  ...
kalau mereka gunakan teknologi yang ada untuk kebaikan .. tak pa lah jugak ..
ini tidak !
hack website itu ... hack website ni ...
kan dah jadi penyalahgunaan teknologi ...

kadang kadang sesuatu perkara yang berlaku menyebabkan manusia berubah ....
dalam sekelip mata ... daripada menjadi buddies ... terus menjadi enemies ....
daripada menjadi happy terus menjadi moody ...

manusia ... siapa yang tahu hati budi kita ??? tiada orang yang dapat tahu apa yang kita fikirkan ..
bomoh .. tok dukun ... magician dan sebagai nya pun tak tahu ..
kalau diorang mengaku diorang tahu pun , itu hanyalah mitos semata mata ... janganlah percaya ...

perkara yang berlaku di dunia ini memang bukan kehendak kita ...
namun kita boleh merubah perkara itu ...
tengok tuh ! bumi dah makin panas !!! sikap manusia menyebabkan perkara ini berlaku ..

tak salah untuk berubah .. namun biarkah berpada pada ...
jangan sampai anak cucu kita yang kena musibah akibat kemusnahan yang kita lakukan ...

masa dahulu .. moyang kita suka berperang untuk merebut tanah jajahan ..
pada perang dunia yang kedua ...
Nagasaki dan Hiroshima di Jepun telah dilepaskan bom atom ....
kesannya sehingga ke hari ni ...
kesian orang orang yang dekat Nagasaki dan Hiroshima ....
aku tahu JEPUN ni dulu jahatn nak mampos !
tapi ... sekurang kurangnya fikir la tentang masa depan ...
bukan kita saja yang duduk kat bumi ni ...
binatang .. tumbuhan dan anak cucu cicit kita mendiami bumi ini ...


teringat poem A Samad Said ... 

THE DEAD CROW

He saw a dead crow
in a drain
near the Post Office,
He saw an old man
gasping for air
And a baby barely able to breathe
In a crowded morning clinic
This land is so rich
Why should we suffer like this?


I want clean air
For my grandchildren
I want the damned fools
To leave the forest alone,
I want the trees to grow,
The rivers run free
And the earth covered with grass.
Let the politicians plan how
we may live with dignity
Now and always