Friday, June 8, 2012

FANFIC : Cerita Minhwan dan Tisya

Main actor @ Main Actress : :


Minhwan of FT Island


my friend named Tisha


Dongwoon of BEAST

Co-actor @ Co-actress : :


Leeteuk of Super Junior


Suzy of Miss A

So,,, the story begin .....



“Ciri-ciri boyfriend yang aku suka ialah kacak, kaya, bijak dan popular. Kau ada ke?” tanya Tisha dengan sindir. Yongjae kecewa mendengarnya. “Aku rasa kau memang kaya, bijak dan kau memang famous dalam kalangan budak nerd. Tapi muka kau tu aku nak termuntah tengok! Macam longkang!” kata Tisha lagi. Dia terus-terusan menyindir Yongjae. Bertambah luka di hati Yongjae. Puas Tisha mengutuk Yongjae. Baik kita kutuk depan-depan daripada kita kutuk belakang dia. “Tak apalah kalau awak tak suka saya. Tapi janganlah kutuk saya depan saya. Sakit hati saya mendenagrnya. Awak cantik macam bidadari. Tapi mulut macam longkang. Lebih baik muka macam longkang, jangan hati macam longkang. Orang kaya yang kacak pun tak minat kau kau la kalau macam tu!” kali ini giliran Yongjae pula mengutuk perangai buruk Tisha. Semua orang tahu perangai buruk Tisha tu. Disebabkan dialah Goddess of the School, segala perangai buruk dia tu dibuang ke tepi. Maklum sajalah, anak orang berada yang dibesarkan dengan segala kemewahan. Apa yang dia nak, semua dapat. “Patutlah Dongwoon tak pandang kau!” kata Yongjae lagi sebelum meninggalkan Tisha. Tersentak Tisha mendengarnya. Kurang ajar punya jantan! Membuak-buak rasa marah di dalam hati Tisha. “Sial!” tempik Tisha.


“Choi Minhwan. Baru berpindah ke sekolah yang sama dengan Tisha. Muka,, bolehlah tahan. Kaya? Tak tahu lagi. OTW. Dalam siasatan. Bijak? IQ dia 190. Popular? Paling popular dalam sekolah dia. Dianggap bintang sekolah yang paling berharga,” kata Rian memberi laporan. “Kelas mana?” tanya Pilsook dengan bersungguh-sungguh. “Sekelas dengan Senior Leeteuk. Dengar kata, dia tu sebenarnya sepupu kepada Senior Dongwoon,” kata Rian lagi. “Sepupu Dongwoon?” Tisha kini berminat pula untuk mengetahui siapakah Minhwan yang menjadi kegilaan budak sekolahnya kini. Rian mengangguk dengan bersungguh-sungguh. Dia yakin. “Dia sudah pun menyertai kelab bola tampar bersama-sama dengan Senior Dongwoon. Dia sama macam Senior Dongwoon, gila bola tampar. Sejak tahun satu lagi dia sudah menyertai pasukan sekolahnya yang sebelum ni. Tiga tahun berturut-turut pasukan bola tampar Inyeonggi School menang bola tampar peringkat wilayah. Dan yang paling penting, dia ada fan club yang tersendiri. Fans dia dari seluruh dunia ada,” kata Rian panjang lebar. Tisha bertambah minat pada lelaki itu. begitu hebatkah lelaki itu? tunggu dan lihat sajalah.


“Dengar kata fan club kau dah lebih sepuluh ribu orang betul ke?” tanya Dongwoon. Minhwan memandang Dongwoon dengan pandangan yang kosong. “Dari mana kau tahu? Aku tak tahu apa-apa pun? Kau bikin cerita je ke?” tanya Minhwan. Dia tidak melawak. Dia memang tidak tahu. “Aku tengok la! Itu pun takkan kau tak tahu?” Dongwoon berasa hairan. Minhwan menggeleng. Pecah ketawa Dongwoon. “Satu sekolah dah kecoh lah! Itu pun kau masih tak tahu lagi?” kata Dongwoon. “Betullah! Aku tak tahu apa-apa pun. Suzy ni pun satu! Bukan nak bagi tau!” bentak Minhwan. “Suzy? Siapa Suzy? Awek kau ke?” tanya Dongwoon. Minhwan hanya tersengeh. Jari-jemarinya ligat mendail nombor Suzy. “Hai, comel! Aku dengar fan club kita dah lebih sepuluh ribu orang betul ke?” tanya Minhwan setelah orang di sana mengangkat telefon. “Macam mana kau tahu? Kau tengok ke?” tanya Suzy. Hairan. Sebelum ni, Minhwan langsung tak mahu ambil tahu hal remeh-temeh ni. Nak tengok laman web tu pun dia boleh bagi macam-macam alasan yang budah tadika pun boleh buat. “Tak da lah. Ni, budak sekolah aku dah bising la,” kata Minhwan. Suzy ni, macam tak kenal aku je. “A’ah. Aku batu fikir nak bagi kau suprise. Lepas kau pindah sekolah, fans kau makin bertambah. Untungla kau. Masuk-masuk je dah famous. Lepas tu, lupakan kitorang yanga ada kat sini, kan?” kata Suzy. “A’ah lah! Macam mana kau tahu? Kau ni memang betul-betul tahu pasal aku kan? Aku sendiri pun tak tahu,” kata Minhwan. “Alah, kau! Entah-entah kat sana jumpa perempuan yang lagi comel dari aku. Terus lupakan aku!” kata Suzy lagi. “Suzy, tak adalah macam tu. Aku ni bukan jenis lupakan kawanlah. Aku akan sentiasa ingat kat kau dengan geng gila kau tu,” kata Minhwan. “Banyak lah kau punya gila. Kitorang cuma gilakan kau je!” kata Suzy mempertahankan kawan-kawannya. Ketawa besar Minhwan mendengarnya. “Aku appreciate giler perasaan sayang korang kat aku. Tapi aku tak boleh terima. Kalau aku terima korang, yang lagi sepuluh ribu, jealous pulak kan?” kata Minhwan. Dia cuba melawak. Ingin dibuang rasa bersalahnya. “Yelah tu. Kitorang tak salahkan kau lah! Kitorang dah cukup happy kau sudi kawan dengan kitorang. Bagi kitorang, kau lah prince charming universe. Eh, nanti hujung minggu datanglah rumah aku. Kitorang buat party sempena fans club kau. Jangan lupa jemput kawan-kawan kau yang handsome sekali tau!” kata Suzy. Sebagai pengerusi Kelab Peminat Minhwan, dia harus mengaturkan acara yang menarik demi merapatkan hubungan Minhwan dengan pemintanya. “Pukul berapa? Ramai tak yang datang?” tanya Minhwan. “Pukul 8 malam. Dalam dua puluh lebih. Itu tak termasuk dengan kawan-kawan kau lagi. Datang tau! Aku tunggu. Siap kalau kau tak datang! Aku tanam kau hidup-hidup,” Suzy mengugut. “Berani ke kau? Tak sayang aku lah tu! Nanti aku datang okey! Puah hati?” kata Minhwan untuk menyedapkan hati Suzy. “Berani aje aku. Aku tunggu, tau! Okeylah, bye!” talian dimatikan. “Kita ada party hujung minggu ni. Nak ikut?’ tanya Minhwan kepada Dongwoon. “Ada ramai awek tak?” tanya Dongwoon. “Gila tak ramai!” kat Minhwan lagi. Dongwoon hanya mengangkat kening.


“Depan tu, yang jalan lagak diva tu, namanya dia Tisha. Goddess sekolah ni. Tapi berlagak tak bertempat,” kata Leeteuk. Minhwan hanya memandang Tisha dari jauh. Jadi itulah perempuan yang dimaksudkan Dongwoon. Cara dia jalan pun, kita dah tahu perangainya. “Dia suka kat Dongwoon. Tapi kau tahu sajalah taste Dongwoon macam mana. Dia tu kan tak suka perempuan yang manja. Semua cinta budak lelaki sekolah ni dia tolak semata-mata kerana Dongwoon. Ciri-ciri boyfriend idaman dia, kacak macam Senior Dongwoon, genius macam senior Dongwoon, kaya macam Senior Dongwoon dan popular macam Senior Dongwoon. Bak kata pepatah, tiada yang lagi handsome daripada Senior Dongwoon,” kata Leeteuk lagi. “Macam manakalau perasaan dia berubah?” tanya Minhwan. Leeteuk tidak faham maksud Minhwan. “Kau maksdudkan Dongwoon ke?” tanya Leeteuk. Minhwan hanya menggeleng. Sebaliknya jari telunjuknya menunjuk ke arah Tisha. “Tisha? Nak berubah? Mustahil. Lima thun dia menaruh perasaan kat Dongwoon. Macam mana nak beubah?” kata Leeteuk tidak percaya. “Kau tahukan kuasa cinta boleh menjadikan yang mustahil itu kepada realiti?” kata Minhwan. Leeteuk mengalah.”memang lah kuasa cinta boleh mengubah segalanya. Tapi dengan siapa?” tanya Leeteuk. “Dengan siapa-siapa je,”kata Minhwan. “Kau jangan buat kerja gila Minhwan!” kata Leeteuk seolah-olah dapat membaca apa yang ada dalam fikiran Minhwan. “Dia boleh tahan. Cuma sikap dia je yang buatkan dia nampak buruk. Tapi comel apa!” kata Minhwan. “Minhwan, kau sihat tak?” tanya Leeteuk sambil tangannya merasa kepanasan di dahi Minhwan. “Aku okey lah! Waras lagi!” kata Minhwan.


Minhwan mendekati Tisha. “Hei, boleh kenal?” tanya Minhwan sambil menghulurkan salam perkenalan. Tisha tersenyum sinis. “Saya Minhwan. Awak?” tanya Minhwan setelah salamnya dibalas. “Tisha. Kau budak baru tu kan?” tanya Tisha. Muka Minhwan lebih handsome daripada gambar. Tiada cacat cela. Minhwan hanya tersenyum. “Hujung minggu ni ada party kat rumah kawan saya. Awak nak join tak?” tanya Minhwan. “Party? Hujung minggu ni? Boleh aje.kat mana?’ tanya Tisha. Minhwan mengeluarkan sehelai kertas dan sebatang pen. Segera dia menulis alamat rumah Suzy. “Jangan lupa datang. Pukul 8 malam,” kata Minhwan. Tisha menyambut kertas daripada genggaman Minhwan. “Okey, i’ll be there,” kata Tisha. “Pergi dulu, bye!” Minhwan meminta izin untuk berundur. Setelah itu, dia hilang daripada pandangan mata Tisha.


“Semua ni peminat aku ke?” tanya Minhwan setelah berada betul-betul di hadapan Suzy. Suzy hanya mengangguk sambil mengukirkan senyuman yang manis. “Kau layan dorang dengan baik tau! Kalau tak, aku suruh kau bayar semua perbelanjaan yang aku guna untuk buat party ni,” kata Suzy mengugut. Minhwan hanya tersengeh. “Berani ke kau suruh aku bayar?” tanya Minhwan mencabar Suzy. “Boleh aje,” Suzy tidak takut. Minhwan ketawa. “Kau memang tak takut dengan aku kan?” kata Minhwan. “Memang pun,” kata Suzy. Minhwan memaut tangannya pada bahu Suzy. “Jom, aku kenalkan kau dengan sepupu aku yang handsome. Konfem kau akan lupakan aku lepas ni,” kata Minhwan dengan nada menyakat. “Lebih kau kata betul. Kalau tak kau kena keluar date dengan aku sehari suntuk sebagai balasan,” kata Suzy. Minhwan ketawa. “Boleh aje,” Minhwan tidak kisah. “Hei, Dongwoon! Ni perkenalkan, my little princess, Suzy,” Minhwan memperkenalkan Suzy kepada Dongwoon dan rakan-rakannya yang lain. “Hai!” Dongwoon menghulurkan salam dan Suzy membalasnya. Tersenyum simpuh Suzy melihat Dongwoon. “Macam mana? Aku tak tipukan?” bisik Minhwan di telinga Suzy. Suzy mengangguk tanda setuju. Dari jauh Minhwan melihat kelibat Tisha. “Excuse me, guys” kata Minhwan meminta diri. Minhwan segera mendekati Tisha. “Hei, datang pun!” Tisha hanya tersenyum. “Hei, handsome! Lama tak jumpa. Ingat kat I lagi tak?” tegur seorang perempuan. Berkerut dahi Minhwan mengingati siapakan perempuan yang berdiri di hadapannya. Kemudian Minhwan tersenyum. “Nana kan? Lama tak jumpa,” kata Minhwan. “Ingat pun. Ingatkan dah lupa I ni,” kata Nana. Tangannya lantas memaut lengan Minhwan. Minhwan membiarkan saja. Fans service lah katakan. “Bukannya tak ingat. Cuma lupa. Maklumlah lama tak jumpa. Nak kena bukak laci memori satu-satu. Ramai sangat peminat. Sebab tu ingat-ingat lupa je,” kata Minhwan memberi alasan. “Yelah tu. Hari tu, birthday party I kenapa you tak datang?” tanya Nana. “Sorry lah! I busy masa tu. Sorry, okey?” Minhwan memohon maaf pada Nana. Masih ingat rupanya perempuan ni. Ingatkan dah lupa. Kuat memori  betul. “Yelah I maafkan. Eh, you bawak tak kawan you yang handsome. Kenallah I dengan sorang,” kata Nana. Minhwan tersengeh. “Tu. Ada kat sana. Pergilah,” kata Minhwan sambil menunjuk ke arah Dongwoon dan yang lain-lain. Nana, dengan lenggang lenggoknya pergi ke arah Dongwoon. Minhwan, tanpa melengahkan masa terus mendapatkan Tisha. Gara-gara Nana dia terpaksa meninggalkan Tisha keseorangan. “Sorry. Dia memang macam tu. Suka mencelah,” kata Minhwan. Tisha hanya tersenyum kelat. “Girlfriend ke?” tanya Tisha. Minhwan menggeleng dengan bersungguh-sungguh. “Kalau ada dia sorang je perepuan dalam dunia ni yang belum kahwin, saya tak ingin pun!” kata Minhwan. Tisha tersenyum mendengar kata-kata Minhwan. Teruk sangat ke perempuan tu? Sampai macam tu sekali Minhwan kata. “Kenapa awak cakap macam tu?” tanya Tisha hairan. Minhwan hanya tersengeh. “Setiap perempuan ada kecomelannya yang tersendiri. Tengok perempuan yang sedang bersembang dengan Leeteuk. Dia tu susah nak bergaul dengan orang yang begitu asing dengan dia. Dia kena ambil masa yang lama untuk bergaul mesra dengan orang lain. Dia ni jenis yang pemalu sikit. Tapi orang selalu salah sangka yang dia ni sombong. Tapi bila dah lama kita kenal dengan dia, dia sebenarnya seorang yang sangat manja dengan temannya. Itulah kecomelannya,” kata Minhwan. Tisha pula yang tersengeh mendengar kata-kata Minhwan. “How about me?” tanya Tisha. Dia ingin tahu persepsi dirinya dari pandangan mata seorang lelaki. “Awak? Manja awak semua orang boleh lihat. Jenis yang tak akan berputus asa. Setia pada yang satu. Wajah yang comel walaupun tanpa solekan,” kata Minhwan memuji. Tergelak kecil Tisha mendengarnya. “Ada-ada sajalah,” Tisha tidak percaya. “Kalau tak percaya sudah lah!”


“Minhwan, aku nak minta something boleh tak?” tanya Dongwoon. Dia masih teragak-agak. “Apa dia? Lain macam je bunyi. Sebelum ni kau tak payah buat introduction pun, terus mintak je,” kata Minhwan menyindir. Makin bimbang kalau-kalau Minhwan akan ketawakan dia kerana minta yang bukan-bukan. “Cepatlah nak apa?” tanya Minhwan setelah Dongwoon mendiamkan diri. “Aku nak nombor Suzy boleh?” akhirnya terluah jua hasratnya. Minhwan ketawa terbahak-bahak. “Itu yang kau nak? ingatkan nak apalah tadi. Serius sangat!” kata Minhwan setelah muka Dongwoon bertukar masam. “Boleh aje. Tapi nak buat apa?” saja Minhwan mahu Dongwoon meluahkan isi hatinya. Bukan senang nak tengok Dongwoon ni jatuh hati. Sekali dalam sejuta tahun. “Saja. Nak kenal-kenal dengan dia,”  kata Dongwoon. “Mana pernah Son Dongwoon saja-saja nak kenal dengan perempuan. Kau jatuh cinta dengan dia kan?” teka Minhwan. Dongwoon hanya tersimpuh malu. “Kau ni! Malu lah aku!” kata Dongwoon. Dia sudah tidak tahu hendak berkata apa. Minhwan sememangnya sudah mengenalinya. Isi hatinya mudah saja dibaca oleh Minhwan. Cuma dia saja yang susah untuk memahami apa yang ada dalam hati Minhwan. “Aku boleh bagi. Tapi kau kena janji dengan aku yang kau tak akan pernah lukakan hati dia. Kalau tak, aku akan tanam kau hidup-hidup. Aku dah anggap dia macam adik aku sendiri. Aku sayangkan dia,” kata Minhwan memberi amaran. “kau tahukan aku jenis yang macam mana. Tak mungkin aku akan sakiti hati dia. Aku malu nak mengaku tapi aku memang sayangkan dia,” kata Dongwoon bersungguh-sungguh. Minhwan senang mendengarnya. “Aku percaya kau lelaki yang baik,” kata Minhwan lagi.


“Betul ke Senior Dongwoon dah couple?” tanya Tisha tidak berpuas hati. Rian hanya mengangguk. “Aku dah siasat. Memang sah dia dah couple dengan sorang budak dari sekolah lama Minhwan. Suzy namanya,” kata Rian lagi. “Sial! Macam mana dorang boleh kenal?!” bertambah sakit hati Tisha mendengarnya. “Kat party yang suzy anjurkan sempena sepuluh ribu fans Minhwan,” kata Rian. Tisha segera berlari meninggalkan Rian. Rian resah dengan sikap Tisha. “Gunung berapi akan meletus!” kata Rian seorang diri.


“Kenapa kau boleh terima perempuan lain, tapi bukan dengan aku?” tempik Tisha. “Kenapa ni Tisha marah-marah?” tanya Dongwoon dengan lembut. “Sudahlah kau jangan berpura-pura lagi! Aku benci dengan kepura-puraan kau tu. Kau tak nak layan aku, tapi kau layan perempuan lain. Kau memang jahanam lah!” kata Tisha tanpa mempedulikan perasaan Dongwoon. “Kan saya dah kata yang saya tak akn pernah cintakan awak. Tapi awak tak percaya. Sekarang ni saya cintakan perempuan lain. Awak tak ada hak untuk marahkan saya. Saya bukan siapa-siapa pada awak,” kata Dongwoon. Bertambah sakit hati Tisha mendengarnya. “How dare you say like that!?” kata Tisha dengan marah. Tinggi suaranya. “Apa yang berlaku ni?” tanya Minhwan dengan cemas. “I’m so dare to say that to you! Dah berpuluh kali aku kata yang aku tak pernah sukakan kau! Tapi kau, kau tetap dengan kata-kata angkuh kau! Kau fikir kau cantik, so semua orang akan sukakan kau? Sorry sikit! Tak akan pernah terlintas dalam otak aku untuk cintakan kau!” kata Dongwoon dengan keras. Perempuan ni bukannya boleh cakap dengan lembut. Makin lembut kita cakap, makin keras kepala jadinya. “Sampai hati kau kata macam tu kat aku. Kau tak pernah sikit pun nak jaga hati kau. Apa buruknya aku berbanding dengan dia?” tanya Tisha sambil mengalirkan air mata. Minhwan tidak pasti apa yang berlaku sebenarnya. Tapi apa yang dia pasti, dia tidak mahu air mata seorang perempuan terus mengalir. Segera dia menarik tangan Tisha supaya Tisha pergi meninggalkan Dongwoon sendirian. “Lepaskanlah!” Tisha melepaskan genggaman Minhwan dan terus berlari meninggalkan Minhwan.


Tisha masih mengalirkan air mata. “Bodoh! Aku tak sepatutnya mengalrkan air mata demi seorang lelaki yang sial tu!” kata Tsha mengutuk dirinya sendiri. Dia berusaha menahan air mata tu daripada terus mengalir namun gagal. Makin deras air matanya mengalir. “Kenapa terus mengalir? Tolonglah berhenti!” kata Tisha lagi. “Mari sini saya hentkan,” kata Minhwan yang muncul secara tba-tiba di hadapan Tisha. Air mata Tisha dilap menggunakan tangannya. “Hdup kita masih panjang. Banyak lagi yang boleh kita buat selain bercinta,” kata Minhwan lagi. “kan saya pernah kata yang setiap perempuan ada kecomelannya yang tersendiri. Dan setiap lelaki mempunyai pendapat yang berbeza,” kata Minhwan lagi. Tisha masih menangis. Entah kenapa, kata-kata Minhwan langsung tidak masuk dalam kepala otaknya.


‘Kenapa hati aku sakit bila tengok dia menangis? Kenapa hati ni terasa macam nak peluk dia saja untuk tenteramkan dia? Kenapa aku sakit sedangkan dia yang terluka? Kenapa aku ingin bahagiakan dia?’ puas Minhwan mencari jawapannya. Kenapa susah sangat nak cari jawapan bagi persoalan itu? padahal soalan mathematics lagi susah, kena pakai fomular berbagai. Kenapa dia selalu muncul dalam bayangan aku? Minhwan akhirnya menjerit sekuat hatinya. “Hoi! Bising lah!” Dongwoon marah. “Sorry! Aku kejutkan kau ke?” tanya Minhwan sambil mempamerkan senyuman ala-ala kerang busuk gitu. “Gila! Dah tahu, boleh tanya lagi! Kau kenapa?” tanya Dongwoon. Dia tahu Minhwan ada masalah. Dia sangat pasti masalah yang dihadapi Minhwan sangat besar. Kalau tak, takkanlah dia menjerit macam orang gila, kan? “Aku macam ada masalah ke?” tanya Minhwan. Jari telunjuknya dituju tepat ke arah mukannya. Muka blur dipamerkan. Dongwoon tergelak besar. “A’ah. Lagi pun kat dahi kau tu ada tulisan ‘Aku ada masalah besar giler, wei!’. Orang buta pun tahu lah kau ada masalah! Cuba cerita kat aku. Mana tau aku boleh tolong kau,” kata Dongwoon. Minhwan hanya tersenyum kecil. “Aku cerita kat kau, tapi kau jangan bagi tahu orang lain dan jangan sesekali ketawakan aku. Kalau tak aku buat fitnah kat Suzy yang kau ada minah lain kat belakang dia,” kata Minhwan dalam nada mengugut. Dongwoon mengangkat kening. Boleh percaya ke? “Aku serius! Tak main-main tau!” kata Minhwan lagi. Muka serius dipamerkan. “Okey okey! Aku janji!” kata Dongwoon sambil mengangkat tangannya sebelah kanan.


Setelah selesai Minhwan menceritakan masalahnya, Minhwan tanya pendapat Dongwoon. “Kawan yang juga merangkap sepupu aku yang paling bodoh dalam bab cinta, kau dah jatuh cinta dengan dia. Tu pun kau tak sedar lagi ke? Itu pun takkan aku nak beritahu kau!” kata Dongwoon. Dia ketawa. Tak sangka prince charming ni bodoh dalam bab cinta. Minhwan merenung Dongwoon dengan tajam. “Apa?!” Dongwoon tidak berpuas hati. “Kau dah janjikan tak nak ketawakan aku!” kata Minhwan mengingati janji yang dimenterai oleh mereka berdua beberapa ketika sebelum Minhwan memulakan kisah jatuh hatinya. “Oh, ya ke? Sorry, aku lupa,” kata Dongwoon . “So, macam mana ni?” tanya Minhwan dengan risau. “Macam mana lagi, luahkan sajalah kat dia,” kata Dongwoon. Senang punya plan apa! Bukan susah pun. Ngadap depan dia dan kata I love you. Senang je kan. “Kau fikir senang ke?” kata Minhwan. “Senang je. Lagipun kau bukannya bisu dan dia pun tak pekak,” kata Dongwoon. “Masalahnya bukan yang tu. Kau tahu kan yang dia tu baru frust cintan cintun dengan kau. Mana mungkin dia terima aku dengan senang hatinya,” kata Minhwan meluahkan permasalahan yang bermain dalam fikirannya. “Bukan salah aku, bro! Okey, macam ni. Kalau straight to the point tak boleh. Kau main belok-belok sikit. Kau approch dia sedikit demi sedikit. Gerenti dia jatuh cinta punya. Lagipun kau memang perfect. Cukup perfect untuk penuhi ciri-ciri boyfriend idamannya,” kata Dongwoon memberi nasihat. Ceh! Orang pro cinta bagi nasihat tu! Minhwan mendengar segala nasihat Dongwoon dengan begitu khusyuk sekali.


“Siapa yang letak bunga ni kat atas meja aku?” tanya Tisha dengan suara lantang. Tiadas siapa pun di dalam kelasnya mengaku. Seorang lelaki mengangkat tangan.  Budak nerd. “Kau?!” sergah Tisha. “Bukan. Bunga tu dari pagi lagi dah ada,” kata Eunhyuk dengan tergagap-gagap. Tisha menghampiri Eunhyuk. “Kau selalu datang awalkan? Takkanlah kau tak nampak siapa yang letak?!” jerkah Tisha lagi. Eunhyuk menggeleng laju. Tisha mendengus kasar. Latas dia membawa bunga itu dan dicampaknya ke dalam tong sampah. “Menyampah aku!” kata Tisha seorang diri. Keesokan hatiinya pula, satu sampul surat berwarna hijau diletakkan di atas mejanya. ‘Siapa lah yang gila sekarang ni!’ bebel Tisha di dalam hatinya. Dengan laju dia meletakkan sampul surat itu ke dalam mejanya. Malas hendak dibuang. Keesokannya pula, satu sampul surat berwarna kuning pula di atas mejanya. Dengan selambanya, tanpa membaca dahulu, Tisha menyelit di dalam buku Sejarah. Kesokannya lagi, sampul surat berwarna merah di atas meja. Tisha sudah malas mahu naik angin. Membazir tenaga. Sampul surat itu diletak terus ke dalam begnya. Ketiga-tiga surat tersebut tidak dibukanya apatah lagi mahu membacanya. Kesokannya, Tisha mengambil keputusan untuk belajar di sekolah hingga ke petang. Seorang diri dia di dalam kelasnya. Sunyi sekolah itu tidak seperti pada waktu pagi tadi, yang riuh rendah dengan suara pelajar dan guru. “Kenapa duduk sorang-sorang kat sini?” tanya Minhwan mengejutkan Tisha yang sedang khusyuk membaca buku Sejarah. Tisha mengurut dadanya perlahan-lahan. “Sorry! Awak terkejut ke?” tanya Minhwan. Sedikit risau kalau-kalau perempuan di hadapannya naik angin. “eh, tak adalah! Cuma berlakon je,” kata Tisha. Minhwan ketawa kecil. “Sorry! Kenapa awak duduk sorang-sorang je? Tak balik lagi ke?” tanya Minhwan. “Tak nampak ke? Atau awak ni rabun? Saya tengah study. Esok kan ada exam,” kata Tisha. “kenapa tak study kat rumah?” tanya Minhwan lagi. “Nak ambil feel sikit. Nak berkat dari kelas. Tak boleh? Yang awak dok tanya orang, awak tu kenapa tak balik lagi?” tanya Tisha pula. “Saja. Malas nak balik rumah sekarang. Lagipun kat rumah membosankan,” kata Minhwan. Minhwan membuang pandangan ke luar tingkap. “Awak lama lagi tak?” tanya Minhwan tiba-tiba. Tisha hanya mengangguk. “Kalau macam tu, saya pergi ambil beg saya kat kelas kejap. Jangan tinggalkkan saya tau!” kata Minhwan yang sudah pun tiba di pintu kelas Tisha. Tisha tidak menjawab. Beberapa seketika, Minhwan sudah pun muncul dengan begnya. “Saya nak lepak kat sini. Awak terus study ye. Kalau dah nak balik, panggil saya,” kata Minhwan memberi peringatan. Tisha terus saja membaca. Minhwan membawa diri ke tepi tingkap. Dia duduk di tingkap. Seklai tersilap langkah, pasti dia jatuh tersembam ke bawah tanah. Sedang Tisha menyelak buku Sejarahnya ke halaman yang lain, dia terjumpa sampul surat berwarna kuning. Tanpa berlengah, Tisha membukanya. Dibaca segala isi di dalamnya.

Bila lihat kau menangis, sakitnya hati aku. Aku tanya Dongwoon pasal ni, tapi dia ketawakan aku. Dia kata aku bodoh. Gila! Ranking aku tak pernah jatuh tercorot. Steady je! Sekali lagi aku kena bodoh dengan dia. Dia bukan kata aku bodoh dari sege pelajaran, tapi dari segi cinta. Tanpa aku sedar yang aku dah jatuh cinta pada kau. Itu kata dia. Aku ncuba fikirkannya. Ah! Naik gila aku dibuatnya. Aku sudah jadi gila. Ini semua gara-gara kau lah! Kaulah yang membuatkan aku tak boleh duduk diam. Dada aku macam nak meletup bila terserempak dengan kau. Apakah ini dinamakan cinta?

Tak ditulis nama penulisnya. Namun, Tisha dapat mengagak siapakah dia. Baris pertama surat itu pun dia sudah mengagak siapakah dia. Lantas Tisha mencari sampul surat berwarna hijau di dalam mejanya.

Pertama kali aku menjejak kaki ke sekolah ini, macam-macam cerita yang kurang enak pasal kau aku dengar. Cerewek lah, suka menengking orang lah dan macam-macam lagi yang aku dengar. Bila pertama kali aku melihat raut wajah kau, cantuk. Tapi kenapa kau macam tu? You must be lonely right? Samalah kita. Tapi itu bukannya cara kita melepaskan segala kesunyian dengan memaki orang berbagai. Kita sepatutnya buat lebih ramai kawan. Tengok macam aku ni. Siap ada fans club lagi. So, kalau aku bosan, aku bagi free date kat fans aku yang paling bertuah. Aku anggap fans aku tu kawan aku. Kau bayangkan betapa ramainya kawan aku? Kau ada?

Tersenyum Tisha membaca ayat terakhir. Sah! Memang mamat ni. Walaupun kau tak tulis nama, aku dapat tangkap siapa yang tulis. Kemudia dia mengorek begnya mencari surat berwarna merah.

Buat pertama kalinya dalam sejarah hidup aku dan kaulah yang paling bertuah kerana kau akan menjadi satu-satunya yang akan mendengar ayat keramat yang belum pernah aku ucapkan pada mana-mana perempuan dalam dunia ni melainkan ibu aku dan nenek aku je. Sebab setiap kali aku jumpa mereka, aku selalu ucap perkataan tu. Dan kau akan dengar aku ucap perkataan tu setiap hari di telinga kau. Itu pun kalau kau setuju la. Kalau tak setuju, aku buat kau setuju. Eh, salah! Aku akan ucap juga setiap hari. Ada aku kisah. Aku cuma ingin luahkan yang aku ........

“Tulis surat pun tak habiskan ayat. Benci betul aku!” kata Tisha dengan kuat. Minhwan yang dari tadi hanya mengelamun jauh, memandang Tisha. Ditangan Tisha ada surat yang dia tulis. Minhwan tersengih. Segera dia mendekati Tisha dan duduk betul-betul dihadapan Tisha. “Kau nak dengar ke apa ayat yang seterusnya?” tanya Minhwan. Tisha tidak menjawab. Namun Minhwan dapat membacanya. Jelas terpancar di mata Tisha. Minhwan mendekatkan mukanya ke telinga Tisha. “Kau cantik dan aku jatuh cinta pada kau. I love you,” bisik Minhwan kemudian dia mencium pipi Tisha. Tisha terkejut. Minhwan kembali duduk dihadapan Tisha. Bulat mata Tisha. Minhwan hanya tersenyum. “Jomlah balik!” kata Tisha. Tangannya pantas mengemas mejanya yang agak bersepah.


“Jomlah aku hantar kau balik. Rumah kau dekat mana?” tanya Minhwan. Tisha tidak membalas. Minhwan tersenyum sumbing. ‘Takkanlah masih terkejut kot?’ kata Minhwan di dalam hatinya. Minhwan hanya mengikut jejak langkah Tisha. Kalau dia belok, dia pun belok. Tiba-tiba Tisha berhenti di hadapan sebuah rumah banglo dua tingkat. Besar giler! Minhwan berdiri betul-betul di sebelah kanan Tisha. Tisha menarik tangan Minhwan untuk masuk ke dalam rumah itu. minhwan hanya mengikut.


“Minum lah,” jemput Tisha. Minhwan hanya mengikut saja. Tisha asyik merenung wajah Minhwan menyebabkan Minhwan sedikit malu. “Kenapa pandang macam tu?” tanya Minhwan akhirnya. “Awak ada ramai peminat. Keliling dunia ada kan? Kenapa awak tak pilih salah sorang dari mereka?” tanya Tisha. “Kalau saya pilih dorang, jangan harap awak nak tengok muka saya kat sini. Mungkin kita tak akan berjumpa. Walaupun saya anggap fans saya tu kawan, tapi kadang-kadang dorang tu merimaskan. Dulu, disebabkan saya ni famous, jawatan-jawatan tinggi semua dorang serahkan pada saya. Giler banyak tanggungjawab yang berat dorang serahkan macam tu saja pada saya. Dengan rela hati pulak tu. Lagipun saya tak nak bercinta dengan peminat saya. Nanti mesti salah sorang dari mereka akan cemburu buta dan dorang akan bergaduh. Saya cuba elakkan seratus-peratus,” kata Minhwan panjang lebar. “Macam mana awak tahu yang saya ni bukan fans awak?” tanya Tisha. “Senang je. Saya suruh Suzy cari nama awak dan nama samaran yang awak selalu guna kat fans club saya. Tak ada. Semua budak perempuan sekolah kita, semuanya dah berdaftar jadi fans yang rasmi. Termasuklah kawan-kwan awak. Tapi awak tak. Lagipun cara awak tu pun saya dah tahu,” kata Minhwan. Dia kembali meneguk air. “Siapa Suzy tu?” tanya Tisha. “Pengerusi fans club saya lah. Kawan baik saya. Adik saya. Girlfriend saya. Eh, salah cakap! Bukan girlfriend saya tapi girlfriend Dongwoon,” kata Minhwan membetulkan apa yang salah. Muka Tisha sudah berubah bila Minhwan menyebut girlfriend saya. “Okeylah, saya nak balik dulu. Dah malam ni,” kata Minhwan meminta izin untuk pulang ke rumah. Minhwan mengeluarkan sesuatu dari begnya. CD case? “Dengarlah lagu dalam ni. Satu tu saja buat dan lagi satu saya nyanyi sendiri. Dengar! Jangan dibuang macam awak buang bunga hari tu,” kata Minhwan kemudian meninggalkan Tisha.


This Song(2AM) dan Hatiku. Tisha mendengarnya. Meleleh air mata Tisha dibuatnya. Nyanyian minhwan membuatkan lagu itu menusuk ke dalam kalbunya. Lirik yang sunggu bermakna. Tisha tahu harus berbuat apa. “Terima kasih kerana hadir dalam hidup aku,” kata Tisha. “Kau menangis ke Tisha?” tanya Minhwan. Kedengaran ketawa Tisha. “Menusuk kalbu. Aku tak tahan dengar nyanyian kau,” kata Tisha. Giliran Minhwan pula ketawa. “Macam tu pun boleh? Hebat sangatkah aku nyanyi?” tanya Minhwan. “Daebakkkk!!! Hehe ..” kata Tisha. “Tak sangka pulak aku. Tu first time, tau tak?” kata Minhwan. “Takkkk... tak tahu pun!” kata Tisha. Minhwan ketawa mendengar balasan Tisha. “Kenapa kau tak tidur lagi?” tanya Minhwan. “Nak tidurlah ni,” balas Tisha. “Tisha, sebelum tu, aku nak dengar jawapan kau. Kau sudi tak jadi girlfriend aku?” tanya Minhwan. Tergagap sikit. Tisha ketawa kecil. “Kau rasa aku ni sanggup ke nak layan kau malam-malam macam ni sebab saja-saja? Tolonglah fikir! Okeylah bye! Goodnight and sweet dreams!” kata Tisha mematikan talian. Tidak lama selepas itu, Tisha mendapat satu mesej. Dari Minhwan.

Kau cantik dan aku jatuh cinta pada kau. I love you. Goodnight dan mimpi pasal aku tau!

Minhwan menghantar pesanan yang mampu menggeletek hatinya. Ngada-ngadalah Minhwan ni! Kata Tisha di dalam hatinya. 

>>>> the END <<<<